unit atari

Common used memory registers (Atari XE/XL)

author: Tomasz Biela (Tebe)


https://www.atariarchives.org/mapping/memorymap.php

Types:

name:type:description:
Tdmactl(
  blank = %00,
  narrow = %01,
  normal = %10,
  wide = %11,
  missiles= %100,
  players = %1000,
  oneline = %10000,
  enable = %100000
)

Register Variables:

name:address:type:description:
rtclok$12byte
atract$4Dbyte
lmargin$52bytelewy margines ekranu
rmargin$53byteprawy margines ekranu
rowcrs$54bytepionowa pozycja kursora
colcrs$55word(2) pozioma pozycja kursora
dindex$57bytenumer trybu graficznego OS
savmsc$58word(2) adres pamieci obrazu
vdslst$200word(2) adres programu przerwania 'Display List'
sdlstl$230word(2) adres programu ANTIC-a 'Display List'
txtrow$290bytewiersz kursora w oknie tekstowym
txtcol$291word(2) kolumna kursora w oknie tekstowym
tindex$293bytetryb graficzny OS w oknie tekstowym
txtmsc$294word(2) adres pamieci okna tekstowego
sdmctl$22Fbyterejestr cien DMACTL
gprior$26Fbyterejestr cien GTIACTL
crsinh$2F0byteznacznik widocznosci kursora
chact$2F3byterejestr cien CHRCTL
chbas$2F4byterejestr cien CHBASE
ch$2FCbyterejestr cien KBCODE
pcolr0$02C0bytecienie rejestrow kolorow $D012 .. $D01A
pcolr1$02C1byte
pcolr2$02C2byte
pcolr3$02C3byte
color0$02C4byte
color1$02C5byte
color2$02C6byte
color3$02C7byte
color4$02C8byte
colbaks$02C8byte
hposp0$D000byterejestry dla poziomej pozycja duchow
hposp1$D001byte
hposp2$D002byte
hposp3$D003byte
hposm0$D004byterejestry dla poziomej pozycja pociskow
hposm1$D005byte
hposm2$D006byte
hposm3$D007byte
sizep0$D008bytepoziomy rozmiar gracza 0 (Z)
sizep1$D009bytepoziomy rozmiar gracza 1 (Z)
sizep2$D00Abytepoziomy rozmiar gracza 2 (Z)
sizep3$D00Bbytepoziomy rozmiar gracza 3 (Z)
sizem$D00Cbytepoziomy rozmiar pociskow (Z)
grafp0$D00Dbyterejestr grafiki gracza 0 (Z)
grafp1$D00Ebyterejestr grafiki gracza 1 (Z)
grafp2$D00Fbyterejestr grafiki gracza 2 (Z)
grafp3$D010byterejestr grafiki gracza 3 (Z)
grafm$D011byterejestr grafiki pociskow (Z)
P0PF$D004byte
Pal$D014byte(R) znacznik systemu TV PAL = 1, NTSC = 15
colpm0$D012byterejestry sprzetowe kolorow duchow i pociskow
colpm1$D013byte
colpm2$D014byte
colpm3$D015byte
colpf0$D016byterejestry sprzetowe kolorow pola gry
colpf1$D017byte
colpf2$D018byte
colpf3$D019byte
colbk$D01Abyterejestr sprzetowy koloru tla
prior$D01Bbyterejestr piorytetu GTIA
gractl$D01Dbyterejestr kontroli PMG
hitclr$D01Ebyterejestr zerujacy kolizje PMG
audf1$D200byte
audc1$D201byte
audf2$D202byte
audc2$D203byte
audf3$D204byte
audc3$D205byte
audf4$D206byte
audc4$D207byte
audctl$D208byte
skstat$D20Fbyte
portb$D301byte
dmactl$D400byte
chactl$D401byte
dlistl$D402word
hscrol$D404byte
vscrol$D405byte
pmbase$D407byte
chbase$D409byte
wsync$D40Abyte
vcount$D40Bbyte
penh$D40Cbyte
penv$D40Dbyte
nmien$D40Ebyte